torsdag 9. januar 2014

Sy babynest/babyrede

DU FINNER EN FORNYET VERSJON AV OPPSKRIFTEN HER

Denne oppskriften finnes mange steder på nettet, men jeg vil lage min egen versjon og dele med mine lesere. Jeg er ganske fersk innen sying, men jeg fikk det til, så da klarer du det også!

Alt du trenger finner du hos stoff og stil
- Valgfritt stoff
- Filtplate (her)
- Kantbånd (her)
- Anorakksnor (her)
- Snorstropper (her)


Klipp ut to like stoffbiter etter målene på bildet over


Deretter nåler du sammen de to stoffbitene med vrangen ut. Ha et åpent felt midt under hele posen. Fra midt på den ene buen til midt på den andre buen.

Nå syr du sammen de to stoffbitene. Husk å starte midt på den ene buen.

Når du har sydd rundt posen, vrenger du den. Da skal den se slik ut.




Deretter nåler du fast kantbåndet langs hele sømmen på posen.
Sy langs den ene siden på kantbåndet og deretter på andre siden.



Klipp ut 2 eller 3 filtplater (ettersom hvor tykt du vil ha det) på 60cm x 30cm og rund av kantene øverst så det passer til fasongen på posen.


Nål fast filtplatene i stoffet og sy rundt filten (ca 15 cm fra kantene).


Da skal det se slik ut.

Deretter fyller du kantene med vatt. Jeg har brukt fyllet fra en gammel pute, men du kan også bruke filtplater som du ruller og stapper inn.


Nå skal snoren tres inn rundt hele posen. Heng fast snoren i en sikkerhetsnål, så får du den lett igjennom hele kanbåndet.

Når snoren er tredd syr du igjen nederste del av posen. Ta litt kantbånd og nål det fast langs sømmen og sy det på. Dette er bare for at kanten nederst skal se fin ut.


Fest snorstroppene på snoren og strem til. Knyt en sløyfe og du har et ferdig babyrede.

LYKKE TIL!

32 kommentarer:

Aud sa...

Kjempefin! Ser myk og god ut :-)

helen og gutta sa...

så fin den var, og smart. Kan ikke huske at de hadde sånt når mine gutter var små men har sett det litt rundt forbi nå i det siste.

Fabelaktig sa...

Åh så genialt! Også såå fin!
klem

SaraAlexandra.com sa...

kreativt :)

Livets små øyeblikk sa...

Nå fikk jeg lyst å finne frem symaskinen igjen, jeg har ingen små som behøver et slikt men siden jeg også er ganske fersk med symaskinen så kanskje jeg også hadde greid dette;)

Ønsker deg ei god ny uke
Hanne:)

Theresa sa...

Åh, så fin!

Helene sa...

Så flink du har vært! Den var helt nydelig :-)

Tone sa...

Så flink du har vært, det så jo faktisk ikke vanskelig ut heller. Takk for at du har tatt deg bryet med å legge ut så detaljert brukerveiledning, det er veldig nyttig for sånne som meg som er helt fersk innen syverden:-)) skal vurdere om jeg skal ta sjansen og prøve...

Anonym sa...

Hvor lang tid brukte du ca=)? gru gleder meg til å prøve:P

Anonym sa...

Hei. Kunne du skrevet mengde man må kjøpe inn av div materialer? Gleder meg til å prøve :-) god beskrivelse!

Anonym sa...

Ja mengden lurer jeg også på ��

Unknown sa...

Vasker man stoffet før bruk?

Kristin Langnes sa...

Takk for en super forklaring. Da klarte jeg også å lage mitt eget nest!

Anonym sa...

Nå har jeg sydd to stk. Det går veldig greit, synes jeg. Men det er mye lettere å få båndet gjennom løpegangen hvis du trer det inn FØR du fyller vatt i kantene, bare et tips.....

Ann Tove sa...

Slike har eg ikkje sett før, men no har eg ungar frå 20 år og oppover :-) Denne såg god ut, fekk lyst å lage ein slik. No som eg snart skal bli bestemor kan eg endeleg lage babyting igjen :-)

Anonym sa...

Takk for en fin oppskrift. Hvordan er det med vask, går den i vaskemaskinen?

Christina sa...

Den kan vaskes på 40 grader :)

Lena :-) sa...

Hvordan syr du på kantbåndene? Har du noe inne posen slik at den ikke skal syes sammen innvendig visst du skjønner.

Anonym sa...

Anbefaler å sjekke ut www.hugshop.no for liknende produkt, men med mange flere bruksområder!

Heidi sa...

Hei! Skal prøve meg på babynest nå :) Tror jeg skal få det til med denne veiledningen :) Hvor lang blir "madrass"delen, er dette standardstørrelse på babynest eller finnes de i flere størrelser?

Unknown sa...

Super forklaring :-)
Det kantbåndet var et makkverk å få sydd på rundt 'svingene'... er det noen som vet om det vil fungere å bare sy en løpegang til snoren? -og i så fall må det gjøres før eller etter vrenging?

Unknown sa...

Jeg fant ut at det var lettere for meg å sy kantbåndet med på vrangen (liggende inni med åpningen ut når man syr stoffene sammen). Da kan man sy hele fotbuene også -og så sy madrasslommen til fyllet uten platevatt (men la stå åpent 10-15 cm nederst på begge sider for å kunne fylle sidene). Deretter stappet jeg kanten og sydde siste del av sømmen rundt madrasslommen. Så var det bare å stappe inn platevatt, putefyll eller løs madrass og lukke nederst.
På den måten slipper man den vanskelige delen med kantbånd, og man kan velge å ha glidelås eller trykkknapper i bunnen hvis man vil kunne ta ut madrassen. Man kan også sy sømmer på kryss og tvers i bunnen hvis man ikke har løs madrass for at ikke fyllet skal flytte på seg -og så er det jo dekorativt ;-)

Merete Lund sa...

Tusen takk for flott oppskrift :) Prøvd det selv med bra resultat!
Jeg har linket til dette innlegget i bloggen min. Si ifra hvis du ikke synes det er ok, så fjerner jeg..

Unknown sa...

Kjempegøy å lage, for meg farmor. Venter to barnebarn og har leget et rede til hver. Et tips fra meg er å tre inn snora før kantene fylles med vatt. Nå kan fuglene komme til redene sine!!,🐥🐥

Unknown sa...

Tusen takk for oppskrift! Eg har prøvd meg, men synast ikkje eg får endane på kantbanda fine. Har du nokon tips eller klipte du dei berre rett av?

Hverdagsdiva sa...

Får besøk av niese på snart 1 år. Er hun for stor for dette?

Anonym sa...

Kjempefin forklaring! Jeg tenkte jeg ville prøve ut dette selv, men når alt var kjøpt inn var det min mann som satte igang å sy! Kjempefint ble det!!

Bitten sa...

Så fint og så snill du er som legger ut gratis mønster og ikke minst fremgangsmåten på dette nydelige redet. Tusen takk

Babynest.no sa...

Så bra at du deler oppskrift for de som ønsker å sy et babynest selv! Herlig DIY inspo!

www.babynest.no

Babynest.no sa...

Herlig med god beskrivelse på babynest til de som ønsker å lage ett selv!

Ønsker deg en fin helg!

For de som ikke ønsker å sy, besøk gjerne vår nettbutikk
http://babynest.no

Anonym sa...

Hei og takk for flott oppskrift. Klarte å sy et fint babyrede til mitt vordende barnebarn! Hilsen Jorunn

Unknown sa...

Tusen takk for at jeg fant denne fine siden din - jeg har sydd 5 babynest til mine barnebarn - veldig fin oppskrift du har laget

Legg inn en kommentar